SEO en zoekmachineoptimalisatie: de weg naar organisch succes

SEO of zoekmachineoptimalisatie: Internet users gebruiken zoekmachines om producten, bedrijven of diensten te vinden. Hoe hoger de webpages van jouw bedrijf in de resultaten van zoekopdrachten verschijnen, is kritiek voor het online succes ervan. SEO of zoekmachine optimalisatie is een uitgebreid systeem om daar voor te zorgen.

Als je je SEO (search engine optimization) verbetert, vinden meer users de weg naar je website. Dit is een korte gids waarin je leest wat SEO of zoekmachine optimalisatie is, welke acties jouw vindbaarheid verbeteren, en hoe je die concreet uitvoert.

Ondervind je problemen? Maak gebruik van ons gratis SEO advies.

 

SEO

SEO: we hebben al een paar keer die mysterieuze uitdrukking gebruikt. Waar staat het voor en wat moet je er mee? SEO heeft alles te maken met online zoekmachines. Pas als je snapt hoe zoekmachines werken, kan je gaan zorgen dat jouw site hoger in de zoekmachines terecht komt.

 

SEO

 

Waarom is het belangrijk om kennis over SEO te hebben?

Omdat SEO dé meest doeltreffende manier is om bezoekers naar je site of je blog te trekken. Die bezoekers lezen jouw teksten, delen je artikelen op social media, en schaffen de producten uit jouw webstore aan. Of wat je verder maar wilt bereiken met je site.

 

Waar staat SEO voor?

SEO staat voor Search Engine Optimization – zoekmachine optimalisatie, je website optimaliseren voor zoekmachines. We kunnen SEO definiëren als ‘alle activiteiten die je uitvoert om jouw site beter vindbaar te maken’. Het doel van SEO is dus om via de zoekmachines meer bezoekers naar je website te lokken.

SEO is een ‘organische manier’ om je website populairder te maken. Je betaalt bij deze vorm van zoekmachine optimalisatie dus in principe niet voor advertenties of sponsoring. Dat soort betaalde acties vallen onder SEA, Search Engine Advertising. We zullen SEA verder niet behandelen in ons artikel – we beperken ons tot methoden die geen geld (maar wel tijd!) kosten.

 

Waarom wil je je site hoog in de zoekmachines krijgen?

Heel simpel: omdat zoekmachines de allerbelangrijkste manier zijn waarop mensen naar producten, diensten, informatie en entertainment zoeken. Users voeren een paar kernwoorden in in één van de zoekmachines van het internet, en klikken op het vergrootglasje of de ‘Zoek!’-knop. Meer dan 95% van alle gebruikers navigeren naar een zoekmachine als ze iets nodig hebben op internet.

Binnen een seconde na het zoeken kan een user kiezen uit een groot aantal websites, die netjes in een lijst van zoekresultaten gepresenteerd worden. Het overgrote merendeel van de gebruikers vindt wat hij nodig heeft op de eerste pagina van deze zoekresultaten – en ze bladeren nooit door naar de tweede pagina. Daarom is het zo belangrijk om jouw site hoog in de zoekresultaten te krijgen, op die magische eerste pagina dus! Bij Google is dat de top 10 van organische zoekresultaten.

Over Google gesproken, je zal merken dat we in dit artikel vaak ‘zoekmachine’ en ‘Google’ als synoniem gebruiken. Waarom? Nou, op dit moment zijn de grootste zoekmachines:

– Google, dat door 93% van alle computergebruikers en 99% van gebruikers van mobiele apparaten ingezet wordt;
– Bing, dat door 5% van alle users gebruikt wordt;
– Yahoo, DuckDuckGo, Ecosia en nog wat kleiner grut, populair bij een kleine 2,5% van alle gebruikers.

Je ziet dat Google de allerbelangrijkste zoekmachine is voor onze doeleinden. En het lijkt niet waarschijnlijk dat daar snel (of ooit) verandering in komt. ‘Zoekmachine optimalisatie’ betekent dus vooral ‘optimaliseren voor Google’!

Ook je site hoog in Google. SEO uitbesteden helpt je topposities te behalen.

 

Hoe bepaalt een zoekmachine de positie van een site?

Google gebruikt algoritmes, zogenaamde crawlers, die tijdens een zoekopdracht elke webpagina analyseren en een positie in de lijst van zoekresultaten toekennen. Dat proces noemen we ‘ranking’ – en hoe hoger jouw website ‘rankt’ in de zoekresultaten van Google, hoe beter.

Dat indexeren is binnen een seconde gebeurd, en toch gaat de zoekmachine daarbij zogezegd niet over één nacht ijs. Er worden maar liefst 1000 (!) factoren meegenomen in de afweging hoe hoog jouw site in de zoekresultaten komt te staan. Het doel van Google daarbij is om de user de meest relevante en waardevolle websites eerst te tonen.

Van die 1000 factoren die je positie bepalen zijn er flink wat die jij kan beïnvloeden. Als je dat gaat doen, dan ben je automatisch begonnen met SEO – het aanpassen van je website of blog om hoger in de zoekmachines terecht te komen.

 

White Hat en Black Hat SEO

Twee termen die je af en toe nog tegenkomt als het over SEO gaan, zijn White Hat en Black Hat. Een aantal jaar terug kon je je zoekmachine optimalisatie verbeteren door alle technieken die we in dit artikelen zullen beschrijven: goede content maken, backlinks laten plaatsen, zorgen dat de techniek van je website helemaal up to date is enzovoort.

Dat zijn allemaal search engine optimization manieren die ook door Google zelf werden en worden aangeprezen om een goed vindbare website te krijgen, en vallen onder het begrip “White Hat SEO”.

 

White hat SEO

 

Er werden vroeger ook andere SEO technieken gebruikt, die door Google níet werden gewaardeerd en ook de kwaliteit van een website lager maakten. Denk aan een website met teksten die van onder tot boven volgespamd waren met keywords. Of het onbeperkt uitruilen van links, waardoor sommige webpagina’s in lange lijsten URL’s veranderen. Deze ongewenste vormen van SEO bedrijven worden “Black Hat SEO” genoemd.

Maar dat was vroeger – de algoritmes van Google herkennen Black Hat SEO nu en straffen die af. Probeer je nu een site te maken die boordevol links en afvalbergen met kernwoorden staat? Dan komt je website niet hóger in de zoekmachine, maar zelfs ergens aan de onderkant terecht. En daar kunnen we allemaal blij om zijn. Want een internet vol sites met waardevolle, leesbare content is een beter internet.

In de rest van dit artikel bespreken we de drie terreinen waarop jij jouw SEO verbeteren kunt. Dat zijn:

– Techniek
– Inhoud
– Autoriteit

 

Lokale SEO

Ook een term waar tegenwoordig erg veel over gesproken word. En terecht! Wist je dat 74% van de consumenten minimaal één keer per weer een lokale zoekopdracht uitvoert?

Denk dan aan “kapper Utrecht”, “loodgieter Den Haag” of “slager Venlo”. Maar ook wanneer je alleen kapper, loodgieter of slager intikt, je de meest relevante resultaten dichtbij je krijgt.

Voor lokale ondernemers een unieke kans om lokaal vindbaar te zijn op het moment dat mensen op zoek zijn naar hun product of dienst. Deze zoekers zijn echte ‘hot leads’. Ze zijn bijna altijd bereid om dezelfde dag een aankoop te doen. Want ze zijn NU op zoek naar je diensten.

Klinkt heel leuk natuurlijk. Maar kun je wel optimaliseren voor lokale zoekresultaten?

Op je website kun je al veel dingen doen om te laten zien dat je in een plaats actief bent. Zet op elke pagina je adres gegevens. Zo is het voor Google nog gemakkelijker om je dienst aan je plaats te koppelen.

 

Lokale SEO

 

Google Mijn Bedrijf

Google mijn bedrijf is een vermelding in de zoekmachine Google. Als je op je eigen naam Googled, dan zie je een vermelding waar een aantal gegevens in staan. Naam, adres, telefoonnummer, websiteadres en aanvullende gegevens.

Raadzaam is om deze Google Mijn Bedrijf vermelding altijd te verifiëren. Je vult je gegevens in en ontvangt een kaartje thuis met een verificatiecode. Zo weet Google dat je een bestaand bedrijf bent.

Eenmaal ingelogd zijn er veel zaken die je over je bedrijf kunt vertellen. Het is raadzaam om dit zo volledig mogelijk te doen.

 

Google Mijn Bedrijf

 

Optimaliseren lokale zoekopdrachten

Super handig en nuttig dat je zichtbaar bent de Mijn Bedrijf vermelding. Bezoekers heb je natuurlijk wel het liefste op je eigen website. Die kun je zelf stylen en inrichten zoals jij dat wilt. Om nog maar niet te spreken over de extra mogelijkheden die het bied als mensen je website bezoeken.

Ook is lokaal optimaliseren van je website mogelijk. Vermeld altijd op je site wat je werkzaamheden zijn en wat je vestigingsadres is. Ook kun je aanvullende plaatsen in je werkgebied toevoegen. Is je werkgebied Amsterdam, vermeld dan ook Duivendrecht en Diemen als je hier actief bent. Hoe meer Google weet, des te gemakkelijk scoor je op deze termen.

 

Je website veranderen in een technisch hoogstandje

Je wilt dus je website vindbaarder maken? Dan moet je eerst kijken naar de basis ervan: de programmeercode, de server, en de structuur. Kortom, de kille techniek achter de goed geprijsde producten en de wervende teksten.

Er zijn een paar technische factoren die de bezoekers van je website een goede gebruikerservaring bieden. De toegankelijkheid, laadsnelheid en veiligheid zijn daarbij erg belangrijk- en dat vindt Google ook. Door technische optimalisatie op je website toe te passen, verhoog je daarom de search engine optimization van je website.

 

De performance verbeteren

De performance geeft aan hoe snel je website laadt – de verwende user van nu heeft een broertje dood aan websites die langzaam (of helemaal niet) laden. Als jouw website niet binnen een seconde of twee volledig in volle glorie te zien is, is de kans dat een user weg klikt levensgroot. En Google is net een verwende user – hun algoritmes meten de laadsnelheid van je website, en nemen die mee in je SEO ranking.

Je kunt verschillende acties uitvoeren om je site sneller te maken. Bijvoorbeeld:

– Zorg dat de website op een lekker snelle server draait is het belangrijkste dat je kan doen om de performance op te peppen. Kies voor een hostingpakket dat de grootte van je site ruimschoots ondersteunt, of zelfs een maatje te groot is. Vergeet niet dat je een bestaande site ook naar een nieuwe server of een nieuwe hosting provider kan verplaatsen!
– Comprimeer grote mediabestanden – probeer afbeeldingen kleiner dan 1 MB te houden (tenzij je een professioneel fotograaf of zo bent).
– Als je WordPress gebruikt, deinstalleer dan de plugins die je niet gebruikt.

Er zijn ook een paar handige tools waarmee je de snelheid van je webpage kan meten en verbeteren.

– Chrome DevTools is een extensie voor Chrome, die de performance en de snelheid van je site in beeld kan brengen. Hij geeft aan welke laadsnelheden verschillende users hebben ervaren toen ze jouw site bezochten. Zo krijg je ook een idee hoe gebruikers met een ander (trager) apparaat je website beleven.
– Pingdom geeft niet alleen aan hoe snel je website laadt, maar ook welke onderdelen van je pagina voor een vertraging zorgen, en hoe je die kan upgraden voor een betere laadtijd.

 

 Je site responsive maken

Een responsive website ziet er op alle apparaten goed uit. Of je de site nou bekijkt op je smartphone, high end PC of je tablet – de site laadt snel, is goed leesbaar, en alle elementen vallen netjes onder elkaar. De letters zijn groot genoeg, het menu klapt zich in of uit, de vensters vallen niet door elkaar heen, en het aantal kolommen wordt afgestemd op de schermbreedte.

Het hebben van zo’n slimme site is niet alleen van belang voor je zoekmachine optimalisatie. Steeds meer users gebruiken mobiele apparaten om te surfen. Als je website niet laadt of niet leesbaar is op hun apparaat, dan mis je direct een groot percentage van je potentiële volgers. En dat wordt alleen maar erger in de toekomst, want mobiele apparaten winnen nog steeds aan terrein. Heb je geen responsive website? Maak maar een nieuwe!

 

Websitestructuur versimpelen

Je sitemap, de structuur waarmee je pagina s aan elkaar linken, dient voor zoekmachine optimalisatie zo eenvoudig mogelijk te zijn. Eén hoofdpagina, vijf subpagina’s en twintig subsubpagina’s is goed. Lijkt je sitemap op een net gesnoeid boompje? Daar geniet Google van! Ziet je sitemap er meer uit als een spinnenweb, inclusief doodlopende draden en ingekapselde insectenlijkjes? Dan is er werk aan de winkel!

 

PHP en CSS opschonen

De PHP-code, waarmee elke website in de kern is opgebouwd, moet lekker lopen. Als er veel overbodige of foutieve code in verwerkt is, dan gaat Google die opmerken en wordt je SEO lager. Hetzelfde geldt voor de CSS-code, de taal waarmee het uiterlijk van de website is gemaakt.

Heb je je site laten bouwen (of aanpassen) door een programmeur die weet wat hij doet en met ‘clean code’ werkt, dan is dat uitstekend. Is het een knutselprojectje van je begaafde buurjongen? Misschien wil je dan je code laten nakijken door iemand die zijn brood verdient met websites programmeren. Dat zou zo maar eens wonderen kunnen doen voor je SEO.

 

SSL-certificaat regelen

Als je website met ‘https’ begint, betekent dat dat die goed beveiligd is. Het zogenaamde SSL-protocol is een vorm van encryptie of versleuteling. Het versnippert elke gegevensoverdracht tussen een user en jouw website tot code die praktisch niet te kraken valt. Zo hebben bezoekers de garantie dat hun bezoeken (en hun persoonlijke gegevens, en hun aankopen) aan jouw site veilig zijn. Google waardeert dat, en verhoogt je SEO ranking als je site een SSL-certificaat heeft. Dan verandert je URL in ‘https’ en komt er het icoon van een hangslotje voor je URL te staan.

 

De inhoud van je website verbeteren

De inhoud of ‘content’ van je website is het tweede belangrijke gebied waarop je de SEO kunt verbeteren. De crawlers van Google analyseren de inhoud van jouw webpages. Daarbij kijken ze naar de teksten van je pagina s en blogs, en welke kernwoorden daarin verwerkt zijn.

Maar ook de kopjes, labeltjes en webadressen van je site-inhoud worden tegen het licht te houden. Google probeert namelijk een zo’n goed mogelijke match te maken tussen de actuele zoekopdrachten en tussen de inhoud van je website. Zorg dat je inhoud maximaal aansluit bij die zoekopdracht, en je site komt bovenaan in Google!

 

Keywords plaatsen

Keywords, sleutelwoorden of kernwoorden zijn een essentieel onderdeel van elke tekst die je online plaatst. De juiste keywords in je content verwerken is één van de belangrijkste onderdelen van je SEO.

Wat zijn keywords? Je weet zelf wel wat je intikt in Google als je iets zoekt – één tot vier kernwoorden. Dat doet iedereen, omdat zoekmachines zo slim zijn, en omdat users liever lui dan moe zijn. Als users eigenlijk willen weten: “Waar kan ik de mooiste boeketten voor een bruiloft bestellen?” typen ze domweg: ‘boeket bruiloft goedkoop’ in de zoekmachine.

 

Zoekwoord onderzoek

 

Als deze kernwoorden erg populair zijn (en als jij goedkope boeketten voor bruiloften verkoopt…) dan doe je er heel goed aan om deze exacte woordencombinatie op een relevante pagina te verwerken! Het liefst zorg je dat de combinatie ‘boeket bruiloft goedkoop’ dan 1 % tot 5 % van alle woorden op die pagina vormt. Google herkent die woordcombinatie op je pagina, en matcht die met de zoekopdracht. Het resultaat: klanten die zoeken naar ‘boeket bruiloft goedkoop’ zien je webpage ergens aan de bovenkant van de zoekresultaten van Google.

Er zijn korte ‘short tail’ keywords (bijvoorbeeld ‘boeket’) en lange ‘long tail’ keywords (bijvoorbeeld ‘boeket bruiloft goedkoop roze anjers witte sering’). Het is aan te raden om beide soorten keywords in je teksten te verwerken. Nou zijn er relatief weinig mensen die zoeken op precies het goede long tail SEO keyword. Maar als jij inderdaad stomtoevallig een goedkoop bruiloftsboeket met roze anjers én witte sering aanbiedt, dan gaan die mensen jouw pagina geheid tegenkomen!

 

De juiste keywords voor je website opsporen

Hoe weet je welke zoekwoorden voor jou interessant zijn om in je content te verwerken? Er zijn veel tools om zoekwoordenonderzoek mee te verrichten. Die geven je ontzettend nuttige info: hoe vaak er naar een bepaald keyword wordt gezocht, hoe groot de concurrentie op dat keyword is (hoe veel andere websites het al in hun content hebben staan), welke verwante keywords populair zijn, enzovoort.

Wil je je SEO een serieuze boost geven, dan doe je er heel goed aan om met zo’n tool een lijst van zinvolle keywords op te stellen! Er bestaan betaalde en onbetaalde zoekmachine optimalisatie tools, en het is zeker niet zo dat de betaalde exemplaren altijd beter zijn. Dit zijn een paar SEO tools voor keywords die goed aangeschreven staan en nuttig kunnen zijn:

– Google Trends en Google Keyword Planner
– KWFinder
– SEMrush
– Ahrefs
– MOZ

 

Je tekst kwaliteit verhogen

Google beoordeelt internetpagina’s ook op de kwaliteit van hun teksten. Als niet-programmeur kan je je misschien moeilijk voorstellen hoe een algoritme kwaliteit kan herkennen. Het antwoord is dat de algoritmes naar verschillende kenmerken van de tekst kijken. Hebben die een goede score, dan beoordeelt het algoritme de tekst als ‘goed geschreven, lekker leesbaar, mooi werk’. Met als gevolg natuurlijk weer een iets betere zoekmachine optimalisatie voor de pagina!

Waar kijken die algoritmes naar? Oftewel: hoe kan jij je webteksten zo schrijven of aanpassen dat ze je SEO hogerop helpen?

– Je content moet altijd origineel zijn. Het is uit den boze om paragrafen of zelfs maar zinnen uit andere teksten over te nemen! Google herkent dit, bestempelt het als ‘duplicate content’ (plagiaat), en schaalt je website acuut lager in. Creatieve, nooit eerder gepubliceerde, volledig zelf geschreven teksten op je webpagina’s, in je blogs en in je productinformatie zijn dan ook een must!
– Gebruik korte zinnen. Die zijn beter leesbaar voor de korte spanningsboogjes van de lezer van nu. Dus krijgen ze ook een goede score van de algoritmes van Google. Probeer niet meer dan 20 tot 25 woorden per zin te gebruiken. Als je graag lange zinnen maakt, leer jezelf dan aan om die zinnen halverwege doormidden te kappen tot twee nieuwe zinnen.
– Hetzelfde geldt voor de paragraaflengte. Eigenlijk zouden je paragrafen niet meer dan 3 zinnen mogen bevatten, en moet er altijd een witregel tussen zitten.

Maak niet de vergissing om teksten te schrijven die puur bedoeld zijn om zoekmachines lekker te maken! Die zoekmachines kunnen alleen bezoekers naar je website trekken. Of ze daar blijven hangen, is afhankelijk van de kwaliteit van jouw webteksten. Maak leuke, boeiende, verrassende en unieke content. Verleid je lezers om verder te kijken en je productaanbod of services te verkennen. Kortom: houd rekening met zoekmachine optimalisatie, maar schrijf je teksten voor de menselijke lezers!

 

Kopjes gebruiken

Elke goede tekst heeft kopjes (headers). De titel van de pagina, de titels van de paragrafen en van de subparagrafen moeten kopjes zijn. Daarbij bedoelen we niet dat je ze Vet markeert, of vervangt door een lollige WordArt-afbeelding. Nee, ze moeten opgemaakt zijn met HTML voor kopjes – H1, H2, H3, en eventueel nog kleinere kopjes.

Gebruik regelmatig tussenkopjes voor je paragrafen. Voorzie die van HTML en zorg dat de drie hoogste niveau’s (H1, H2, H3) allemaal minstens één keer in je tekst verschijnen. Ook is het fijn als je kopjes de belangrijkste keywords van je pagina bevatten.

 

URLs optimaliseren

De URL is het webadres van de site, pagina of paginaonderdeel waar een link naartoe verwijst. De URL van jouw webshop zou bijvoorbeeld “www.grasmaaiers.nl” kunnen zijn. Dat is een duidelijke URL, die Google meteen vertelt wat jij in de aanbieding hebt (als je tenminste grasmaaiers online verkoopt – als je met die URL Brusselse wafels probeert te slijten, doe je iets fout.)

Elk onderdeel van je website moet een begrijpelijke URL hebben. Dat geldt bijvoorbeeld voor de losse productpagina’s van jouw grasmaaiershop. Welke URL denk je dat de algoritmes van Google beter snappen, en dus hoger waarderen?

www.grasmaaiers.nl/productnummer3411
of
www.grasmaaiers.nl/husqvarna-lc140-grasmaaier

Die tweede dus. Als het mogelijk is, probeer dan elke pagina, afbeelding en mediabestand een duidelijke en unieke URL te geven. En gebruik (-)streepjes in plaats van (_) underscores om de woorden in de URL te scheiden – de eerste streepjes worden beter door de crawlers opgepikt en dragen dus bij een je zoekmachine optimalisatie. Maak deze URLs ook niet te lang – vijf woorden is een goed maximum.

 

Ankerteksten kiezen

De anchor of ankertekst is de tekst van een link – de woorden die je leest en waar je op klikt om de link te bezoeken. De ankertekst zou zoekwoorden moeten bevatten van de pagina waar de link naartoe gaat. Dat is niet alleen fijn voor de ontvangende pagina, maar ook goed voor jouw SEO.

 

ALT- tags invullen

Dit zijn labeltjes voor afbeeldingen en sommige andere onderdelen van je pagina s. Die zijn voor Google relevant om snel de inhoud van je pagina te kunnen bepalen. Net als de URL moeten deze tags begrijpelijk en uniek worden gemaakt voor een goede zoekmachine optimalisatie.

 

Title-tags en Meta data schrijven

Deze twee labeltjes zijn korte omschrijvingen van de inhoud van je webpages. Dit zijn de drie regeltjes tekst die een user van je site te zien krijgt in het overzicht van zoekresultaten van Google. Daarom moeten ze voor de zoekmachine optimalisatie perfect zijn, met een relevante omschrijving, de belangrijkste keywords, en de juiste lengte (zodat ze niet worden afgekapt in de zoekresultaten).

 

Content updaten

Okee, je hebt alle search engine optimization puntjes hierboven tot in de, eh, puntjes doorgevoerd. De content van je website is perfect, scoort hoog in Google, en zal dat altijd blijven doen. Toch? Nou nee, want de zoekmachine vindt het ook erg leuk als je je website regelmatig uitbreidt en een lekkere boekenkast aan content bij elkaar spaart. Wikipedia staat niet zo hoog in de organische zoekresultaten omdat ze zo’n mooie website hebben, maar vanwege de enorme artikelen!

Doe Wikipedia na en streef ernaar om flink wat waardevolle content te sparen. Elke nieuwe pagina of blogbericht geeft je weer een nieuwe gelegenheid om keywords op te nemen en bezoekers aan te trekken. En probeer om regelmatig nieuwe content uit te brengen. Elke maand twee nieuwe grote stukken content plaatsen houdt je website vers en vrolijk – in de ogen van je bezoekers, en in de crawlers van Google. Ben je van plan om serieus aan de slag te gaan met deze soort zoekmachine optimalisatie? Stel dan een contentkalender op waarin je bijhoudt welke content je aan het maken bent, wanneer die af moet zijn, en wanneer je hem wilt releasen.

 

Een autoriteit van je website maken

De derde en laatste factor die jouw website op en tip vindbaar maakt, is de autoriteit ervan. Hoe goed je autoriteit is wordt bepaald door het aantal sites, personen en links die interactie met jouw website vertonen. Heeft de rest van het internet veel connecties met jouw website? Dan neemt Google aan dat je een betrouwbare, relevante en populaire website hebt. En je SEO ranking stijgt tot in de hemel!

Je hoeft gelukkig niet passief af te wachten tot andere users de meerwaarde van je website ontdekken. Zelf de autoriteit verbeteren doe je zo.

 

Social signals kweken

Social media zijn evengoed onderdelen van het internet als ‘normale’ websites. Wat er op Facebook, Insta en LinkedIn wel of niet met jouw website gebeurt, heeft dus ook weerslag op je SEO. Worden de pagina s, promoacties, producten en blogjes van jouw website veel op social media gedeeld? Heb je zelf social accounts voor je website? Worden de berichtjes van die accounts veel geliked, gedeeld of van commentaar voorzien? Dat zijn allemaal ‘social signals’ die de autoriteit en dus de SEO van je site verbeteren!

Als je nog geen of een beperkte social media presence hebt, ga daarmee dan aan de slag. Maak accounts aan, deel je content, installeer een plugin zodat mensen delen van je website kunnen delen. Of laat deze best wel intensieve online marketing klus over aan iemand anders. Veel bedrijven huren speciale online marketing medewerkers in die helemaal thuis zijn op het gebied van social marketing. Die weten precies hoe ze een leuk account optuigen en draaiend houden, en delen regelmatig iets nieuws en interessants over jouw bedrijf. Als jij je social presence aan zo’n online marketing specialist uitbesteedt, kan dat schitterende resultaten op het gebied van zoekmachine optimalisatie opleveren.

 

Backlinks regelen

Een backlink is een externe link naar jouw site. Hoe meer websites een link naar jouw eigen website in hun content opnemen, hoe waardevoller jouw site wordt ingeschat door de algoritmes van Google. Als veel externe websites onbetaald naar jou toelinken, dan zal je wel waardevolle content hebben, toch?

Dat hopen we natuurlijk van harte, maar je kan het aantal backlinks naar je site ook organisch verhogen. Het uitwisselen van links met andere sites, linkbuilding, is daarvoor een belangrijke stap op het gebied van search engine optimization.

 

Aan de slag met linkbuilding

Backlinks, links naar jouw content op andere pagina’s, zijn waardevol voor je positie in zoekmachines. Natuurlijk kan je net zo lang wachten tot andere websites jouw pagina’s op het spoor komen, en uit de goedheid van hun hart daar een link naartoe op hun eigen website plaatsen. Maar je kan ook backlinks uitwisselen via linkbuilding.

 

Linkbuilding

 

Er zijn online netwerken, websites en platforms die speciaal bedoeld zijn om links uit te wisselen. Veel marketingbureau’s en andere online bedrijfjes hebben een werknemer die een deel van de tijd bezig is met linkbuilding. Links kunnen één op één worden geruild, of er kan een erg waardevolle link tegen meerdere andere links worden uitgewisseld.

Ook kan je je links ‘verpakken’ in een gastblog, zodat de ontvanger daarvan een gratis stuk content krijgt. Het is verder mogelijk om je links betaald op een website te laten plaatsen. Dat levert alleen betaalde zoekresultaten, geen organische zoekresultaten op – dan ben je bezig met SEA in plaats van SEO.

Vroeger was A-B linkruil een prima manier om backlinks naar jouw website te maken. Jij (A) plaatst een link van een ander bedrijf (B) op je website, en vice versa. Iedereen tevreden, toch? Nou, Google niet: dat bedrijf vond dat het op deze manier uitwisselen van links weinig bijdroeg aan de kwaliteit van een pagina.

En Google stelde zijn algoritme bij om A-B linkruil af te straffen. A-B linkruil verhoogt op dit moment de search engine optimization van je site dan ook niet meer!

Wat wél (nog?) werkt is A-B-C-linkruil. Jij (A) plaatst een link naar bedrijf B op jouw site. B plaatst een link naar bedrijf C op zijn site, en C plaatst uiteindelijk één van jouw backlinks online. Dit proces wordt makkelijker als een webmaster meerdere websites in zijn beheer waardoor je netto nog steeds maar met één bedrijf links hoeft uit te ruilen.

Linkbuilding is momenteel nog steeds een waardevolle en veel gebruikte methode om je SEO te verbeteren. Het kan je rankings een gigantische boost geven.

 

Hoe meet je de kwaliteit van je SEO?

Natuurlijk wil je ook kunnen controleren wat de kwaliteit van jouw SEO is. En of alle bloed, zweet en tranen die je daarin steekt, ook echt effect hebben. Deze kwaliteit kan je zelf meten. Dat doe je door naar deze scores te kijken. Dit noemt met KPI’s (key performance indicators).

 

Factoren die de waarde van je SEO meten

– Positie in de zoekmachines
Hoe hoger jouw website en de webpages daarvan in de zoekmachines komen, hoe beter. In de top 10, op de eerste pagina van Google dus, terechtkomen is daarbij de heilige graal.

– Organische bezoekers
Hoe meer bezoekers organisch, onbetaald dus, jouw website bezoeken, hoe beter. Ook de tijd die je bezoekers op je website doorbrengen is relevant – als iedereen binnen twee seconden weer wegklikt, is er iets mis.

– Conversies
Het percentage van je bezoekers die overgaan tot een (inter)actie of aankoop. Bijvoorbeeld het bestellen van één van jouw producten of diensten. Maar ook het invullen van een contactformulier, het inschrijven voor de nieuwsbrief, of het aanmaken van een account op je site.

– Domein- en pagina autoriteit
De pagina-autoriteit (PA) en domeinautoriteit (DA) van jouw site zijn een score die vooral gebaseerd is op het aantal backlinks naar je pagina, en de kwaliteit van de pagina’s die die links plaatsen. Deze scores worden op schalen van 0 (slecht) tot 100 (fenomenaal) weergegeven. Veel websites, zoals Ahrefs en MOZ, laten je snel de autoriteit van je pagina’s en website nakijken.

 

Handige tools om je SEO te meten

Zoals je ziet is het nog een hoop zoekwerk om de waarde van je SEO te bepalen. Er zijn gelukkig veel SEO tools die je kunnen helpen. Dit zijn een paar van de nuttigste.

 

Google analytics

 

Google Analytics is al jaren één van de belangrijkste stukken SEO gereedschap om de vindbaarheid van je website in de smiezen te houden. De tool bieden pagina na pagina vol nuttige gegevens. Veel andere SEO tools gebruiken in feite de API (netwerksleutel) van Google Analytics!
SEMrush biedt je een inzicht in de waarde van je keywords, teksten, links en nog veel meer.
MozBar is een handige zoekmachine optimalisatie programmatje dat je vanuit de toolbar van je browser gebruikt. Hiermee krijg je inzicht in de SEO van elke nieuwe website die je bezoekt, of dat nou je eigen pagina of die van de concurrent is.
Search Metrics is een ander waardevol SEO programma dat veel data over je gebruikte keywords biedt en bovendien een grondige concurrentieanalyse uitvoert. Zodat jij je kunt onderscheiden van de competitie.
– Gebruik je WordPress als CMS voor je website? Er zijn plugins die je onmiddellijk puike overzichten van de kwaliteit van je SEO geven. Van je hele website, maar ook van de teksten op individuele pagina’s. Yoast, Rank Math en SEOPress zijn een paar van de beste.

 

Verschil SEO en SEA

SEO is zoekmachine optimalisatie en draagt bij aan hogere posities in het organische gedeelte. SEA is adverteren in de reclameblokken van Google.

 

Voorbeeld van de bovenste advertentieblokken in Google:

Betaalde resultaten

Voorbeeld van het organische gedeelte in Google.

Organische resultaten

Beide marketingkanalen zijn voor de meeste businesses verstandig om in te zetten. Er zijn echter wel grote verschillen in de werking hiervan.

SEO is een lange termijn strategie. Je rankt op een bepaald zoekwoord welke voor jou winstgevend is. Er is slechts één website die op een zoekwoord op #1 kan staan.

Bij SEA betaal je per bezoeker. Je kiest zorgvuldig winstgevende zoekwoorden uit. Een advertentiecampagne is per direct op te zetten en je advertenties kunnen dezelfde dag nog actief zijn. Hulp nodig? Schakel de hulp in van een Google Ads specialist.

Bij SEMrush hebben ze de verschillen tussen SEA en SEO overzichtelijk uitgelegd.

verschil seo en sea

Wat het beste voor jouw business werkt, hangt heel erg af van je doelen. Als je hier eens over wilt sparren, neem dan vrijblijvend contact op.

Klaar om je online succes naar een hoger niveau te tillen?